SPZOZ Przychodnia Zdrowia w Połańcu działa zgodnie z wytycznymi

Fot. google.pl

Temat funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Przychodnia Zdrowia w Połańcu to bardzo częste zapytania naszych czytelników na naszą skrzynkę redakcyjną. Pytanie o Funkcjonowanie Przychodni Zdrowia  w Połańcu zostało zadane w interpelacji radnego Pawła Laski.

W interpelacji możemy przeczytać, że w związku z odmrożeniem gospodarki w reżimie sanitarnym, gdzie zostały otwarte dla pacjentów przychodnie zdrowia, tak jak to ma miejsce w naszej okolicy, gdzie funkcjonują otwarte przychodnie zdrowia i osoby mają normalny dostęp do lekarza pierwszego kontaktu lub specjalisty. Niestety przychodnia w Połańcu w dalszym ciągu nie powróciła do normalnego funkcjonowania i wizyta lekarska jest zastąpiona tzw. teleporadą lekarską, która w niektórych przypadkach nie jest skuteczna. Ponadto wielu mieszkańców miasta zgłasza problemy odnośnie telefonicznej rejestracji do lekarza, brakiem możliwości uzyskania wszelkich informacji, długim okresem oczekiwania na wypisanie recept z lekami stałymi oraz sytuacjami odsyłania pacjentów na SOR do szpitala w Staszowie z brakiem możliwości przyjęcia pacjenta.

Interpelacja została złożona w Urzędzie Miasta i Gminy a przekazana do wyjaśnienia dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Przychodnia Zdrowia w Połańcu.

W odpowiedzi na interpelacje czytamy, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Zdrowia w Połańcu informuje, że w ramach swojej działalności realizuje zawarte z Narodowym Funduszem Zdrowia O/Świętokrzyski umowy w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, leczenia stomatologicznego oraz rehabilitacji leczniczej. Wszystkie świadczenia w ramach powyższych umów realizowane są zgodnie z aktualnymi wytycznymi Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego.

W dalszej części wyjaśnienia czytamy, w ramach podstawowej opieki zdrowotnej zgodnie ze rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, wizytę w poradni powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym lekarz decyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada.

W ramach teleporady, jeżeli przemawiają za tym względy medyczne, możliwe jest wystawienie elektronicznych dokumentów (np. recepta, skierowanie lub zwolnienie lekarskie), a także dokumentów wystawionych w formie papierowej, do odbioru w rejestracji przychodni.

Podczas wywiadu telefonicznego lekarz ocenia, czy:

Jeśli wizyta w gabinecie lekarza POZ po konsultacji telefonicznej, okaże się konieczna, wtedy odbywa się ona z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i wyznaczeniem godziny wizyty dla pacjenta.

Zgodnie z wytycznymi konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej, osobiste wizyty pacjentów, w tym pacjentów pediatrycznych, powinny być realizowane w następujących przypadkach:

Dyrektor Przychodni Zdrowia w Połańcu wyjaśnia także przyczyny długiego oczekiwania na recepty. Odbiór recept odbywa się bez konieczności osobistego stawiennictwa się pacjenta. Podawany jest mu telefonicznie kod dostępowy do recepty.

W ostatnim czasie obserwujemy wzmożone zapotrzebowanie pacjentów na leki. Staramy się nadążać za tak rosnącą lawinowo liczbą recept. Jednak w wielu przypadkach dłuższe oczekiwanie na wypisanie recepty wynika z powtarzania jej co miesiąc.

Zwracamy uwagę, na to, że w przypadku osób chorych przewlekle, którzy na stałe przyjmują określone leki, lekarz może wypisać receptę na 360 dni kuracji. Jeśli e-recepta ważna jest przez rok, należy wykupić pierwsze opakowanie nim minie 30 dni od daty jej wystawienia. Jeśli zrobi się to po 30 dniach, farmaceuta wyda mniejszą ilość leku, proporcjonalnie do liczby dni, które upłynęły od daty wystawienia e-recepty albo od daty „realizacji od”. Przy wykupie kolejnych opakowań, bez względu na to kiedy pacjent po nie przyjdzie, farmaceuta już nie będzie zmniejszał ilości leku.

Polecamy więc skorzystanie z takiej formy wypisywania leków. Z jednym kodem dostępowym będzie można wykupić leki w okresie 1 roku, w zależności od naszych potrzeb. Nie będzie już konieczności udawania się po kolejne recepty do lekarza.

Tomasz Stemborowski wyjaśnia, że obecny sposób funkcjonowania Przychodni podyktowany jest również wielkością pomieszczeń poczekalni, które są małe i wąskie. Rozwiązaniem na chwilę obecną optymalnym, wydaje się być wpuszczanie na teren przychodni określonej liczby pacjentów, tak aby mogli oni zachować wymagany dystans. Aby zapewnić płynne przemieszczanie się pacjentów, przy drzwiach wejściowych zamontowany został dzwonek, zaś po zrealizowanej wizycie wyznaczone zostało osobne wyjście.

Na koniec Dyrektor placówki informuje, że jako osoba związana ze służbą zdrowia stara się obserwować funkcjonowanie innych przychodni, jednak jako dyrektor podejmuje decyzje mające na uwadze bezpieczeństwo swoich pracowników jak również przychodzących pacjentów. Wszystkie decyzje podyktowane są minimalizacją zagrożeń dla tych wymienionych grup. Dyrektor zaznacza, że dodatkową presją jest fakt, iż nasza przychodnia to jedyna przychodnia na terenie Połańca i zapewnienie ciągłości jej funkcjonowania jest dla niego kwestią priorytetową.

Całą treść interpelacji i odpowiedzi znajdą Państwo tu -=> kliknij.