Od dnia 2 sierpnia 2021 roku zaczną obowiązywać nowe wzory dowodów osobistych. Od obecnie wydawanych dokumentów różnić się będą przede wszystkim dodaniem odcisku palca oraz odręcznego podpisu właściciela dowodu. Poza tym pojawi się również oznaczenie państwa członkowskiego na tle flagi Unii Europejskiej.
Zmiany wprowadzone zostaną w celu poprawy zabezpieczeń wydawania dowodów osobistych i wynikają z konieczności dostosowania polskich przepisów do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1157 z 20 czerwca 2019 r.
Nowymi przepisami zostaliśmy zobligowani, tak jak pozostałe kraje członkowskie UE, do umieszczania w dowodach osobistych odcisków palców i odręcznego podpisu posiadacza dokumentu. Zarówno odciski palców, jak i podpis trzeba będzie zostawić w urzędzie. To oznacza zniknięcie możliwości składania elektronicznych wniosków o dowód osobisty.
Składanie wniosku o wydanie dowodu osobistego:
- osobiście w urzędzie gminy,
- w miejscu pobytu osoby poprzez mobilną stację urzędnika (w wyjątkowych przypadkach),
- przez Internet jedynie dla dzieci do 12 roku życia, od których odciski palców nie będą pobierane.
Czynność składania wniosku o dowód osobisty w urzędzie, wymagać będzie dwukrotnego stawienia się:
- podczas składania wniosku – wymagane będzie złożenie odcisków palców i wzoru podpisu,
- podczas odbioru dowodu osobistego – wymagana będzie weryfikacja posiadacza dowodu osobistego (w tym ponownie odcisków palców).
Dotychczasowe funkcje dowodu osobistego pozostaną niezmienione. E-dowód będzie zawierać, tak jak obecnie:
- certyfikat potwierdzania obecności,
- certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia (powyżej 13 roku życia),
- certyfikat podpisu osobistego (opcjonalnie),
- przestrzeń na certyfikat kwalifikowany.
Dowody osobiste wydane przed dniem wejścia w życie ustawy (przed 2 sierpnia 2021 r.) zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane. Nie będzie zatem konieczności wymiany dotychczas posiadanych dokumentów.