Edukacyjna podróż przez świat drewna w Zespole Placówek Oświatowych w Ruszczy (zdjęcia)

Fot. ZPO w Ruszczy

W Zespole Placówek Oświatowych w Ruszczy zakończono realizację projektu „Klasa z drewna”, współfinansowanego ze środków Funduszu Leśnego, którego dysponentem jest Dyrektor Generalny Lasów Państwowych. W ramach tego projektu w placówce został zrealizowany program pt. „Las naszym dobrem”, skierowany do uczniów klas I-IV i grupy przedszkolnej – 6-latków oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.

Celem programu było propagowanie drewna jako ekologicznego i trwałego surowca, a także zwrócenie uwagi na szczególne znaczenie lasów w naszym środowisku. Program promował leśnictwo, edukację przyrodniczą oraz wykorzystanie drewna w różnych aspektach życia szkoły.

W ramach programu odbyła się wycieczka do tartaku w Rytwianach, podczas której uczniowie i wychowankowie przedszkola mieli okazję poznać specyfikę pracy tego miejsca, zobaczyć, jak wygląda proces obróbki drewna, od surowca drzewnego do gotowych produktów. Wizyta w tartaku uświadomiła uczestnikom znaczenie zrównoważonego zarządzania zasobami leśnymi. Dowiedzieli się ponadto, jakie środki są podejmowane w celu ochrony lasów i jakie korzyści przynoszą gospodarce leśnej.

Odbyła się również lekcja przyrody w parku w Ruszczy, w wyniku której powstał przestrzenny przewodnik do oznaczania roślin i zwierząt – obraz przedstawiający poszczególne rodzaje drzew występujących w najbliższym otoczeniu z zaznaczeniem warstw lasu, dzieci stworzyły z filcu i innych materiałów plastycznych postaci zwierząt zamieszkujących poszczególne partie lasu i przykleiły je w odpowiednie miejsca.

W terenie zostały również przeprowadzone lekcje przyrody – zajęcia na ścieżce edukacyjnej z przewodnikiem – leśnikiem dostosowane do wieku uczestników – wycieczka do Nadleśnictwa Staszów. Dzieci spotkały się z leśnikiem na warsztatach dotyczących wykorzystania drewna i odtwarzania lasu, ochrony zasobów leśnych, działań Lasów Państwowych i pracy leśnika, kształtowania odpowiednich postaw człowieka wobec przyrody, świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze wszystkich funkcji lasu tak, aby zachować trwałość jego funkcjonowania.

W warsztacie regionalnego rzeźbiarza w Połańcu dzieci obserwowały artystyczne walory drewna, poznały zawód rzeźbiarza. Dowiedziały się, że każdy kawałek drewna można zobaczyć inaczej, niż widziały go dotychczas, bo „okiem artysty”.

W ramach zajęć szkolnych odbyły się warsztaty młodego stolarza i ogrodnika. Dzieci wspólnie z nauczycielami przygotowały i malowały drewniane donice, pergole, kwietniki, ławki, stoły, leżaki. Sadziły krzewy, kwiaty i zioła. Przygotowane elementy małej architektury pozwoliły stworzyć w szkole „Zieloną strefę relaksu” na tarasie przed salą przedszkolną. Pozwoli ona na realizację w tym miejscu zajęć o różnorodnej tematyce, skierowanej zarówno do przedszkolaków jak i starszych uczniów. „Zielona strefa relaksu” będzie miejscem, w którym będą odbywały się różne uroczystości szkolne o charakterze proekologicznym i nie tylko, których uczestnikiem poza społecznością szkolną będzie również społeczność lokalna, władze samorządowe i zapraszani goście.

Podsumowaniem projektu był wspólny piknik w „Zielonej strefie relaksu”. Wzięli w nim udział uczestnicy projektu oraz zaproszeni goście. Podczas pikniku odbył się przegląd dziecięcej twórczości artystycznej o tematyce proekologicznej (plastycznej, recytatorskiej, wokalnej) oraz projekcja konkursowych filmików promujących działalność Lasów Państwowych.

Źródło: Materiał nadesłany/Zespół Placówek Oświatowych w Ruszczy

[useyourdrive dir=”1kyOps7N17_7fQbHGM4K-Ce0cHA-oGtAc” mode=”gallery” viewrole=”administrator|editor|author|contributor|subscriber|guest” downloadrole=”all”]