Czas promocji i wyprzedaży! Nie daj się oszukać

Fot. Pixabay

Przed nami gorący czas wyprzedaży i różnych promocji związanych ze zbliżającym się dniem określanym jako „Black Friday”. Strony internetowe i reklamy w social – mediach będą kusiły nas niskimi cenami produktów i innymi korzystnymi ofertami. Pamiętajmy, aby w tym czasie nie stracić zdrowego rozsądku, nie dać się nabrać na fałszywe oferty i nie stracić pieniędzy. Stosując się do kilku wskazówek przygotowanych przez policjantów Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości zmniejszymy ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępcy.

Zbliżający się czas promocji i wyprzedaży, również tych w Internecie, to okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Wiedząc, że wiele osób będzie intensywniej przeszukiwało sieć aby znaleźć super okazję, dostosowują swoje działania i przygotowują więcej fałszywych ofert. Jak je rozpoznać? Jak nie dać się nabrać? Jak nie stracić pieniędzy i bezpiecznie dokonać zakupów? Stosując się do wskazówek przygotowanych przez policjantów Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości zwiększymy swoje bezpieczeństwo w sieci.

Fałszywe sklepy internetowe

Portale aukcyjne

Reklama w social-mediach

Cyberprzestępcy będą starali się dotrzeć ze swoją fałszywą ofertą promocyjną do maksymalnie dużego grona użytkowników. W związku z tym przygotowują atrakcyjnie wyglądające i bardzo korzystne cenowo oferty, zamieszczając je w social – mediach. Oferta jest tak przygotowana aby zachęcić nas do kliknięcia w nią, a w dalszych krokach podania swoich poufnych danych do logowania w tym do bankowości internetowej, podania danych karty płatniczej. Pamiętajmy, że przekazanie takich danych na spreparowanej stronie powoduje, że przekazujemy je przestępcy.

Oszustwo metodą na tzw. „BLIK”-a

Jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod jest włamanie na konto na portalu społecznościowym i podszywając się pod właściciela profilu, masowe rozsyłanie do wszystkich znajomych prośby o przekazanie kodu BLIK.. Oszuści internetowi, podszywając się pod naszego znajomego lub członka rodziny, bardzo często dodają sformułowania, że nie mogą w tej chwili rozmawiać, żeby nie przeszkadzać, że oddzwonią za jakiś czas. Te zabiegi mają uwiarygodnić ich działania i zapobiec dalszej weryfikacji z naszej strony.

Dlatego jeśli otrzymamy wiadomość z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności tzw. BLIK, upewnijmy się komu go wysyłamy dzwoniąc do tej osoby a także sprawdzając kwotę i odbiorcę podczas potwierdzania transakcji.

Jak zgłosić oszustwo w sieci?

Gdy przy naszych zakupach wpadniemy na podejrzaną stronę – warto to z miejsca zgłosić. CERT Polska stale udostępnia formularz na stornie incydent.cert.pl. Jeśli dostaliśmy SMS-a z podejrzanym linkiem – możemy przesłać go dalej na numer 799 448 084. Analitycy przyjmują też maile na adres cert@cert.pl.

Najważniejszym elementem zgłoszenia jest podejrzany link, który zostanie zweryfikowany przez dwóch niezależnych ekspertów. Jeśli potwierdzą próbę oszustwa, adres błyskawicznie trafi na specjalną listę CERT Polska, z której korzystają czołowi krajowi operatorzy internetu.

Warto zgłaszać incydenty szybko, bo oszuści mogą prowadzić daną kampanię przez zaledwie parę godzin. Aktywnie zgłaszając incydent możemy zaś uratować dane lub pieniądze wielu innych internautów.

Pamiętaj, że zdrowy rozsądek to klucz do bezpiecznych zakupów online. Oszuści są sprytni, ale świadomość ich metod i stosowanie się do podanych wskazówek pomoże Ci uniknąć pułapek cyberprzestępców. Bądź czujny, sprawdzaj informacje, i ciesz się bezpiecznymi zakupami online!

Źródło: Policja, CERT Polska