Numer alarmowy 112 łączy dyspozytorów trzech podstawowych służb ratowniczych: pogotowia ratunkowego, policji oraz straży pożarnej. System funkcjonuje na terenie całego kraju i składa się z 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR). W województwie świętokrzyskim numer ten obsługiwany jest przez Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach, które działa od 2012 roku.
Kiedy dzwonić pod 112?
Pod numer alarmowy należy dzwonić wyłącznie w sytuacjach nagłego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia. Obejmuje to:
- pożar,
- wypadki drogowe,
- napady,
- sytuacje, w których widzimy osobę potrzebującą pilnej pomocy.
Dyspozytorzy numeru 112 alarmują, że blokowanie linii błahymi sprawami może skutkować opóźnieniem pomocy dla osób, które rzeczywiście jej potrzebują.
Jak poprawnie wezwać pomoc?
Jeśli zdecydujemy się na wykonanie połączenia, należy pamiętać o kilku kluczowych zasadach:
- Podczas wykonywania połączenia stań w bezpiecznym miejscu, aby nie narażać siebie (dotyczy zwłaszcza wypadków drogowych, pożarów czy aktów przestępczości).
- Powiadom pozostałych świadków zdarzenia, że dzwonisz pod 112, abyście nie blokowali sobie wzajemnie linii i żeby nie dublować zgłoszenia.
- Czekaj cierpliwie na połączenie – nie rozłączaj się, bo kolejny telefon nie spowoduje, że przesuniesz się na początek kolejki oczekujących, stanie się wręcz przeciwnie.
- Czekając, możesz sprawdzić dokładną lokalizację miejsca zdarzenia, jeśli tego nie wiesz (np. nie znasz nazwy gminy i powiatu, dokładnego numeru danej ulicy, drogi, kilometra autostrady).
- Krótko i treściwie określ rodzaj zdarzenia – wytłumacz, co się wydarzyło, ale słuchaj również tego, co mówi operator: odpowiadaj na jego pytania i stosuj się do poleceń – ufaj jego wiedzy i dobrym intencjom, on chce ci pomóc.
- Dokładnie określ miejsce zdarzenia – podaj konkretny adres i lokalizację, wskaż miasto, gminę, powiat, nazwę ulicy lub drogi, podaj numer lokalu/domu.
- Podaj swoje dane – imię i nazwisko oraz numer telefonu (jeśli dzwonisz ze swojego numeru).
- Mów wyraźnie i głośno, postaraj się być spokojnym i nie krzyczeć; pamiętaj, że w udzielaniu pomocy poszkodowanym liczy się czas, dlatego staraj się panować nad swoimi emocjami, które wydłużają połączenie.
- Nie rozłączaj się, dopóki nie usłyszysz od operatora: „Przyjąłem zgłoszenie, przekazuję do odpowiednich służb”.
- Jeśli sytuacja ulegnie zmianie (np. niebezpieczeństwo zakończyło się przed przyjazdem służb), zadzwoń ponownie pod numer 112 i poinformuj o tym operatora.
Jak działa Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach?
Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach, które obsługuje połączenia z numerów alarmowych, rozpoczęło swoją działalność 18 czerwca 2012 roku. Średni czas na odebranie zgłoszenia alarmowego wynosi nieco ponad 9 sekund, a średni czas obsługi zgłoszenia zasadnego to 130 sekund. Statystycznie na jednym dyżurze pracuje ośmioro operatorów numerów alarmowych. Do ich zadań należy bieżąca współpraca ze służbami odpowiedzialnymi za ochronę życia, zdrowia, mienia i porządku publicznego. Operatorem może być osoba, która zna co najmniej jeden język obcy.
W 2024 roku w województwie świętokrzyskim wpłynęło 574 591 zgłoszeń na numery alarmowe, z czego 208 779 było zasadnych, czyli takich, które przekazano do dyżurnych policji, straży pożarnej, Państwowego Ratownictwa Medycznego bądź innych służb. Zgłoszeń niezasadnych – na przykład głuchych telefonów – było 227 035. Zgłoszeń anulowanych, czyli rozłączonych przed podjęciem przez operatora, wyniosło 138 777. Na dziennej zmianie jeden operator odbiera około 115 zgłoszeń, na nocnej – statystycznie 60.
Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 to doskonała okazja, by przypomnieć sobie te zasady i dbać o odpowiedzialne korzystanie z tej linii – może to uratować czyjeś życie!
Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się z nami, pisząc maila na adres: ✉️ redakcja@polaniec.com.pl