Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej osiągnęły porozumienie w sprawie nowej dyrektywy dotyczącej praw jazdy. To oznacza, że kierowców w całej Europie czekają znaczące zmiany, które dotkną nie tylko świeżo upieczonych posiadaczy uprawnień.
Prace nad nową dyrektywą dobiegają końca, a jej ostateczny kształt został uzgodniony. Państwa członkowskie będą miały cztery lata na dostosowanie swoich krajowych przepisów do nowych unijnych standardów. Zmiany te zapowiadają się jako prawdziwa rewolucja, która z pewnością wywoła wiele dyskusji.
Okres próbny dla nowych kierowców
Jedną z kluczowych zmian jest wprowadzenie dwuletniego okresu próbnego dla wszystkich nowo upieczonych kierowców. W tym czasie obowiązywać będzie obniżony limit alkoholu we krwi. Polski rząd już wcześniej sygnalizował zamiar wprowadzenia okresu próbnego z zerowym limitem alkoholu, i teraz, po porozumieniu UE, nic nie stoi na przeszkodzie, aby ten przepis wszedł w życie. Co istotne, okres próbny dotyczyć będzie każdego, kto po raz pierwszy uzyska prawo jazdy, niezależnie od wieku.
W związku z tym, że limit alkoholu dla nowych kierowców będzie inny niż dla pozostałych, Unia Europejska przewidziała obowiązek oznaczenia pojazdu, którym porusza się kierowca w okresie próbnym. W ciągu sześciu miesięcy od wejścia w życie nowej dyrektywy ma zostać opracowana jednolita plakietka, która będzie obowiązywać w całej UE.
“Prawko” dla młodszych i jazda z doświadczonym opiekunem
Nowa dyrektywa ma również na celu popularyzację idei jazdy z doradcą, czyli bardziej doświadczonym kierowcą. Umożliwi to wcześniejsze uzyskanie uprawnień do prowadzenia pojazdów, jednak z ograniczeniem do jazdy pod nadzorem osoby z większym doświadczeniem.
Polski rząd już rozważa wprowadzenie podobnych rozwiązań. Planuje się, że prawo jazdy kategorii B będzie można uzyskać już po ukończeniu 17. roku życia. Do osiągnięcia pełnoletności kierowca będzie mógł jednak prowadzić pojazd wyłącznie w towarzystwie osoby z odpowiednim doświadczeniem, która nie była karana za poważne naruszenia przepisów drogowych. Szczegółowe rozwiązania są obecnie opracowywane przez polskie władze.
Zmiany dla kierowców zawodowych
Nowa dyrektywa przyniesie również zmiany dla kierowców zawodowych. Unia Europejska chce obniżyć minimalny wiek uzyskania prawa jazdy na samochody ciężarowe do 18 lat (obecnie jest to 21 lat). Zmniejszy się również wiek uzyskania prawa jazdy na autobusy – z 24 do 21 lat. Młodsi kierowcy będą mogli jednak podjąć pracę w tym zawodzie tylko po uzyskaniu specjalnego certyfikatu kompetencji zawodowych.
Badania lekarskie – mniej restrykcji
Kwestia badań lekarskich była jednym z bardziej dyskusyjnych tematów podczas prac nad nową dyrektywą. Wiele osób obawiało się, że UE wprowadzi obowiązkowe badania przy każdej wymianie prawa jazdy. Ostatecznie jednak nie będzie to wymagane. Zgodnie z nowymi ustaleniami, badanie lekarskie będzie obowiązkowe przed uzyskaniem uprawnień. Decyzja o tym, czy podczas wymiany dokumentu będzie wymagane badanie, czy wystarczy oświadczenie kierowcy, pozostanie w gestii poszczególnych państw członkowskich.
Nowa dyrektywa określi jednak maksymalny okres ważności dokumentu prawa jazdy (nie samych uprawnień). Prawo jazdy na samochody osobowe i motocykle nie będzie mogło być ważne dłużej niż 15 lat. Jeśli prawo jazdy w danym kraju pełni również funkcję dowodu tożsamości, państwo może skrócić ten okres do 10 lat. Kraje UE będą miały również możliwość samodzielnego decydowania o skróceniu ważności prawa jazdy dla osób po 65. roku życia, ale nie będzie to obowiązkowe. Prawo jazdy na autobusy i samochody ciężarowe będzie ważne maksymalnie 5 lat.
Europejskie elektroniczne prawo jazdy
W ciągu pięciu lat i sześciu miesięcy państwa członkowskie będą musiały wdrożyć ogólnoeuropejskie, elektroniczne prawo jazdy. Celem jest ułatwienie udowodnienia swoich uprawnień zagranicznym funkcjonariuszom policji bez konieczności posiadania przy sobie fizycznego dokumentu. Fizyczne prawo jazdy nadal będzie wydawane. W Polsce już od kilku lat kierowcy nie muszą mieć przy sobie prawa jazdy podczas jazdy po kraju, a policja może sprawdzić uprawnienia zdalnie. Podobne rozwiązanie ma być wdrożone w całej Unii Europejskiej.
Porozumienie osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę Europejską stanowi znaczący krok w kierunku modernizacji unijnych przepisów dotyczących prawa jazdy. Teraz projekt musi zostać formalnie zatwierdzony przez obie instytucje. Po opublikowaniu dyrektywy państwa członkowskie będą miały cztery lata na jej wdrożenie. Oznacza to, że w najbliższych latach na europejskich drogach czeka nas wiele zmian, które wpłyną na wszystkich kierowców.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł. Twój czas spędzony na Portalu jest dla nas najlepszym podziękowaniem za naszą pracę. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami, zapraszamy do naszego serwisu ponownie! Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.