Kwiecień to miesiąc, w którym świat wyraża solidarność z osobami w spektrum autyzmu. Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Połańcu również aktywnie włączyła się w obchody Światowego Dnia oraz Miesiąca Świadomości Autyzmu, organizując konkurs plastyczny pod hasłem: „Autyzm. Jestem bliżej. Rozumiem, szanuję, akceptuję, wspieram.” oraz Niebiesko-Różowe Igrzyska.
Działania te poświęcone były budowaniu zrozumienia i wrażliwości wobec osób neuroatypowych, poszerzaniu świadomości społecznej na temat spektrum autyzmu i jego różnorodności, kształtowaniu właściwych postaw prospołecznych wśród dzieci i młodzieży, takich jak: empatia, akceptacja, tolerancja, otwartość oraz integrowaniu środowiska uczniowskiego wokół ważnych tematów.
W tym roku symbolicznie zaświeciliśmy na niebiesko i różowo, aby wyrazić nasze wsparcie dla autyzmu i przypomnieć, że szkoła to miejsce, w którym każdy ma prawo do szacunku i akceptacji, a wszelkie formy hejtu i wykluczenia są niedopuszczalne.
Inicjatorem zmiany kolorów kampanii „Polska na Niebiesko” jest jej pomysłodawca, czyli Fundacja JiM – największa w Polsce organizacja, od ponad 20 lat niosąca pomoc osobom z autyzmem. Skąd symboliczna zmiana barw i dodanie koloru różowego? Otóż jeszcze do niedawna uważano, że autyzm dotyczy głównie chłopców (diagnozowany był u nich niemal cztery razy częściej niż u dziewcząt) – dlatego jednym z symboli autyzmu został niebieski. Tymczasem najnowsze badania pokazują, że autyzm w takim samym stopniu dotyka mężczyzn i kobiet. Róż i niebieski symbolizują zatem, że autyzm nie ma płci, a w miesiącu świadomości – i nie tylko – wspieramy wszystkich jednakowo.
Niebiesko-Różowe Igrzyska zostały zorganizowane w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Połańcu po raz pierwszy – i zapewne nie ostatni. Organizacją przedsięwzięcia zajęły się panie: Aneta Ambroży, Małgorzata Żyła, Monika Jaworska-Krupa, Karolina Gałka, Danuta Dulak i Katarzyna Ratusznik, we współpracy z Uczniowskim Klubem Sportowym „Olimpek”. Wydarzenie miało charakter edukacyjno-sportowy, było pełne zmagań i niesamowitych emocji.
W imprezie wzięli udział uczniowie klas IV–VI wraz z nauczycielami, laureaci konkursu plastycznego, dyrektor placówki – pani Gabriela Zielińska, wicedyrektorzy – panie: Małgorzata Sokołowska, Wioletta Kareta i Dominika Mikoda, nauczyciele współorganizujący kształcenie wraz ze swoimi podopiecznymi, pedagodzy szkolni – panie Urszula Żurawska i Ewa Sajkiewicz, psycholog szkolny – pani Alicja Gujska-Śledź, nauczyciele biblioteki szkolnej – panie Mirosława Młodzińska i Marzena Rybak oraz pielęgniarka szkolna – pani Teresa Goleń.
Podczas uroczystości otwarcia Igrzysk panie Aneta Ambroży i Małgorzata Żyła przedstawiły zebranym najważniejsze informacje dotyczące funkcjonowania osób w spektrum autyzmu. Zwróciły uwagę na to, jak osoby z ASD postrzegają otaczającą je rzeczywistość i z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się na co dzień. Podkreśliły, że autyzm to spektrum – różnorodność. Tak jak każdy z nas jest inny, tak nie ma dwóch identycznych osób z diagnozą autyzmu. Wszyscy jesteśmy wyjątkowi – każdy na swój sposób. Wszyscy pragniemy szacunku, akceptacji i zrozumienia dla swoich potrzeb. Dzieci, młodzież czy dorośli z ASD także potrzebują otwartości społeczeństwa na ich indywidualne potrzeby i zainteresowania, nie chcą być oceniani wyłącznie przez pryzmat trudności. Powinniśmy o tym pamiętać nie tylko w Miesiącu Świadomości Autyzmu, ale przez cały rok.
To ważne przesłanie przyświecało naszym tegorocznym działaniom i znalazło wyraz m.in. w konkursie plastycznym, któremu towarzyszyło hasło: „Autyzm. Jestem bliżej. Rozumiem, szanuję, akceptuję, wspieram.” Podsumowanie konkursu miało miejsce w dniu 9 kwietnia 2025 roku podczas Niebiesko-Różowych Igrzysk.
A oto werdykt jury:
Kategoria I – uczniowie klas I–III oraz dzieci z oddziału „0”:
I miejsce: Lena Głodo (kl. I „c”);
II miejsce ex aequo: Michalina Legawiec i Laura Liśkiewicz (kl. II „c”);
III miejsce ex aequo: Aleksandra Armata (kl. I „c”) i Gabriel Maruszewski (kl. II „b”);
Wyróżnienia: Maria Grzesik (kl. I „a”), Karol Jarzyna (kl. II „b”) oraz dzieci z oddziału przedszkolnego „0”.
Kategoria II – uczniowie klas IV–VIII:
I miejsce: Wiktoria Wołowska (kl. VI „e”);
II miejsce: Julia Mysłek (kl. VI „d”);
III miejsce: Antoni Spychała (kl. V „c”);
Wyróżnienie: Krystian Glica (kl. IV „a”).
Wszyscy laureaci otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody w postaci gier edukacyjnych ufundowanych przez sponsorów.
Po podsumowaniu konkursu na ręce pani Mirosławy Młodzińskiej i pani Marzeny Rybak przekazana została Mobilna Strefa Ciszy, zakupiona do biblioteki szkolnej ze środków finansowych pozyskanych od darczyńców. Mamy nadzieję, że to wyjątkowe miejsce zapewni uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przestrzeń do wyciszenia i odpoczynku podczas przerw.
Kolejnym punktem uroczystości była ceremonia oficjalnego otwarcia części sportowej Igrzysk. Dokonały jej pani dyrektor Gabriela Zielińska oraz pani wicedyrektor Małgorzata Sokołowska, życząc wszystkim dobrej zabawy i akcentując, iż wszyscy jesteśmy jedną drużyną, a każdy z nas ma szansę osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości.
W turnieju wzięło udział łącznie 14 drużyn z klas IV–VI, które rywalizowały w wyścigach rzędów, dopingowane przez swoich kolegów i zagrzewane do walki przez publiczność. Przygotowane konkurencje służyły integracji, rozwijaniu i wzmacnianiu więzi poprzez sport, a także doskonaliły sprawności motoryczne. Uczennice reprezentujące UKS „Olimpek” przed każdą konkurencją prezentowały poprawne wykonanie zadania, zaś panie Sabina Roguz i Alina Switek poprowadziły rozgrzewkę oraz zawody. Imprezie towarzyszyła wspaniała oprawa muzyczna, którą przygotowali członkowie Samorządu Uczniowskiego i chórek szkolny pod kierunkiem pani Marzeny Drożdżowskiej.
Zawodnicy reprezentujący poszczególne zespoły klasowe starali się wypaść jak najlepiej, jednak to nie wyniki były w tych zmaganiach najważniejsze. Liczyła się przede wszystkim dobra zabawa, uśmiech dzieci, gra fair play oraz integracja społeczności szkolnej.
Poniżej przedstawiamy wyniki turnieju:
Klasy czwarte:
I miejsce – klasa IV „e” (wychowawca: pani Ewa Kopacz);
II miejsce – klasa IV „b” (wychowawca: pani Marzena Cyranowska);
III miejsce – klasa IV „c” (wychowawca: pani Małgorzata Dalmata-Konwicka).
Klasy piąte:
I miejsce – klasa V „b” (wychowawca: pani Iwona Sulik);
II miejsce – klasa V „c” (wychowawca: pani Dorota Szałach);
III miejsce – klasa V „d” (wychowawca: pani Alicja Dalmata).
Klasy szóste:
I miejsce – klasa VI „ai” (wychowawca: pani Beata Kołek);
II miejsce – klasa VI „e” (wychowawca: pani Iwona Gacoń);
III miejsce – klasa VI „b” (wychowawca: pani Magdalena Pedyńska).
Medale dla wszystkich zawodników ufundował Uczniowski Klub Sportowy „Olimpek”, natomiast nagrody za zdobycie pierwszego i drugiego miejsca w postaci wyjścia do kręgielni w CKiSZ w Połańcu zapewnili sponsorzy. Pozostałe zespoły klasowe, które wzięły udział w rozgrywkach, otrzymały nagrody w postaci tzw. „niepytajek”.
Dodatkowo organizatorzy postanowili docenić klasy, które aktywnie zaangażowały się w oprawę Niebiesko-Różowych Igrzysk, zakładając stroje nawiązujące kolorystyką do symboliki wydarzenia, przygotowując gadżety, banery i hasła związane z tematyką autyzmu oraz wspierające drużyny klasowe.
Nagrody w postaci wyjścia do kręgielni w CKiSZ w Połańcu otrzymały klasy:
IV „c” (wychowawca: pani Małgorzata Dalmata-Konwicka),
V „c” (wychowawca: pani Dorota Szałach),
IV „b” (wychowawca: pani Marzena Cyranowska).
„Niepytajki” przyznane zostały klasom:
VI „d” (wychowawca: pani Katarzyna Ostręga),
VI „b” (wychowawca: pani Magdalena Pedyńska),
IV „e” (wychowawca: pani Ewa Kopacz),
V „e” (wychowawca: pani Barbara Kozioł).
Wszystkim uczestnikom konkursu plastycznego oraz Niebiesko-Różowych Igrzysk dziękujemy za udział w wydarzeniach, a zwycięzcom serdecznie gratulujemy! Szczególne słowa podziękowania kierujemy do darczyńców, którzy wsparli finansowo działania realizowane przez Szkołę Podstawową im. Tadeusza Kościuszki w Połańcu w ramach Miesiąca Świadomości Autyzmu. To dzięki Państwa ofiarności, życzliwości i otwartości na potrzeby dzieci i młodzieży mogliśmy zrealizować założone cele, zorganizować Niebiesko-Różowe Igrzyska, zakupić nagrody dla uczniów oraz Mobilną Strefę Ciszy.
Wyrazy wdzięczności kierujemy również do dyrekcji szkoły, Rady Rodziców, wychowawców klas biorących udział w turnieju, a także pani Marzeny Drożdżowskiej, która zadbała o oprawę muzyczną wydarzenia. Dziękujemy gorąco za współpracę Uczniowskiemu Klubowi Sportowemu „Olimpek”, nauczycielom wychowania fizycznego, którzy aktywnie włączyli się w organizację Niebiesko-Różowych Igrzysk oraz wszystkim, którzy dołożyli swoją cegiełkę do tego wydarzenia.
Wspólne działania, które zrealizowaliśmy w ramach Miesiąca Świadomości Autyzmu, pokazały, że poprzez sport, sztukę i zaangażowanie społeczności szkolnej można nie tylko budować wiedzę i empatię, ale przede wszystkim tworzyć przestrzeń, w której każdy czuje się ważny i akceptowany. Mamy nadzieję, że ta inicjatywa na stałe wpisze się w kalendarz szkolnych wydarzeń, przypominając wszystkim, że różnorodność jest wartością, a integracja i wzajemny szacunek to fundamenty wspólnoty, jaką codziennie tworzymy.
Razem możemy więcej – jesteśmy bliżej, rozumiemy, szanujemy i wspieramy. Niech ten duch otwartości i akceptacji towarzyszy nam każdego dnia.
Źródło: Materiał nadesłany/Aneta Ambroży – Szkoła Podstawowa w Połańcu
Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się z nami, pisząc maila na adres: ✉️ redakcja@polaniec.com.pl