Szacuje się, że liczba głuchych osób w Polsce sięga około 500 tys., a 900 tys. Polaków ma poważny uszczerbek słuchu. Bariera komunikacyjna często uniemożliwia im samodzielne załatwienie spraw. To właśnie z myślą o tych osobach 16 lutego ZUS uruchomił e-wizytę w języku migowym PJM. W ramach e-wizyty można połączyć się przez internet ze specjalistą i załatwić większość spraw bez wychodzenia z domu.
– By skorzystać z naszej nowej usługi, wystarczy mieć komputer z kamerą i mikrofonem lub smartfon. Nasi klienci mogą się umawiać na konsultacje w języku migowym w sprawie zasiłków, emerytur oraz rent. Aby zarezerwować e-wizytę,należy wejść na stronę www.zus.pl/e-wizyta i wybrać „umów e-wizytę w języku migowym”. W kolejnym kroku należy wskazać temat wideorozmowy oraz wybrać jej termin. Po uzupełnieniu podstawowych danych, w tym adresu e-mail, dostaniesz w zwrotnej wiadomości na swój adres mailowy potwierdzenie rezerwacji, a konkretnie link do e-wizyty. Jeśli będziesz chciał zasięgnąć informacji we własnej sprawie i danych, przygotuj dla weryfikacji dowód osobisty – tłumaczy Paweł Szkalej, rzecznik świętokrzyskiego oddziału instytucji.
Na e-wizytę możesz umówić się w dni robocze w godzinach 9.00-14.00. Udogodnienia zostały przygotowane również dla osób mające problem ze wzrokiem. – Taką wizytę będą mogły również zarejestrować osoby słabowidzące i niedowidzące. Wystarczy, że uruchomią zakładkę “pokaż w kontraście”. Dzięki temu wszystkie litery będą wyraźniejsze, będą zawierały specjalne napisy dostępne dla osób słabowidzących, ponieważ zastosowano w niej kolory i kontrast zgodne ze standardami dostępności WCAG 2.0.– wyjaśnia Paweł Szkalej.
Internetowe porady w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych działają od kilku miesięcy i cieszą się dużym zainteresowaniem.
– E-wizyta okazała się strzałem w dziesiątkę, a teraz taka forma kontaktu z nami jest już dostępna w polskim języku migowym. E-wizyta, czyli rozmowa z ekspertem ZUS-u umożliwia załatwienie większości spraw bez konieczności wychodzenia z domu. Przypomnę, że wprowadziliśmy ją już w październiku ubiegłego roku i taką formę kontaktu z nami wybiera dziennie kilkaset osób z całego kraju – mówi rzecznik.
Możliwość kontaktu z ZUS on-line spotkała się z pozytywnym odzewem osób niesłyszących
i głuchych. Taka forma kontaktu jest praktyczna, zwłaszcza w pandemii koronawirusa. Jest to kolejny krok, by ułatwić funkcjonowanie osobom niesłyszącym w przestrzeni publicznej. Osoby niesłyszące od urodzenia głównie posługują się językiem migowym, który jest w swej naturze innym językiem niż polski. Umożliwianie osobom niesłyszącym kontaktu i załatwiania spraw w języku migowym to wyjście naprzeciw ich potrzebom.